آمار شیوه صحیح استفاده از گوشی تلفن همراه

شیوه صحیح استفاده از تلفن همراه و هوشمند


به تناسب افزایش روزافزون استفاده از گوشی های هوشمند و صرف زمان زیادی برای نوشتن، ارسال ایمیل، خواندن و جستجو در شبکه، فیزیوتراپیست ها با افزایش محسوس آسیب های مرتبط با استفاده از تلفن همراه و شیوه نگهداری آن در دست، بین مردم مواجه شده اند.

برخی از رایج ترین آسیب های وابسته به استفاده بیش از حد موبایل و ارگونومی ضعیف آن

عبارتند از:



- سندرم تاندون انگشت شست

- سندرم کارپال تونل

- تاندونیت مچ دست

- سندرم وضعیت استقرار گردن (Cervical Postural Syndrome)

- سندرم وضعیت استقرار پشت (Thoracic Postural Syndrome)

- سندرم وضعیت کمر (Lumbar Postural Syndrome)

- بیرون زدگی دیسک گردن

- بیرون زدگی دیسک پشت

- بیرون زدگی دیسک کمر

- سردرد با منشا گردنی

علاوه بر آسیب های ناشی از استفاده زیاد و شیوه نکهداری (Postural) خطر صدمات بسیار حاد ناشی از موقعیت بکارگیری تلفن همراه (در موقعیت هایی که شما نیاز به حداکثر توجه را دارید) نظیر زمان رانندگی یا راه رفتن بر سطوح ناهموار نیز تهدید بسیار بزرگی محسوب می شود.

راهکارهایی برای افزایش امنیت و ارگونومی بهتر در بکارگیری تلفن هوشمند:

اصلاح وضعیت و نکات ارگونومیک:


وضعیت پیش فرض در غالب موارد بکارگیری تلفن هوشمند (نظیر خم شدن بر روی یک صفحه کوچک و بکارگیری شست برای تایپ) یک وضعیت غیر طبیعی است که می تواند منجر به درد و ناراحتی های ناشی از مصرف زیاد و وضعیت نامناسب گردد. ستون مهره ها طوری طراحی نشده که برای مدت طولانی بتواند در وضعیت نامطلوب بماند، شست ما برای انجام این حجم از کارهای تکرار شونده در یک دامنه محدود مکانی ساخته نشده است.

· برای تایپ سعی کنید از دیگر انگشتان هم استفاده نمایید، برای این منظور تلفن را در یک دست گرفته و با انگشتان دست دیگر تایپ نمایید. برای تایپ متن طولانی سعی کنید گوشی را بر روی یک سطح ثابت قرار دهید. در یک تحقیق که سال 2013 انجام شد 3 حالت رایج برای تایپ بر روی موبایل با درصد کاربرد هر یک مطابق شکل زیر استخراج شد.



·اگر از شست خود برای تایپ استفاده می کنید از سطح انگشت به جای نوک آن استفاده نمایید چرا که برای بکارگیری نوک انگشت ناچار به خم کردن آن می شوید و این منجر به آسیب می شود.

·مچ خود را در وضعیت راحت و حتی الامکان صاف قرار دهید. فشار بر مچ و انگشتان را هنگام در دست گرفتن گوشی به حداقل برسانید. این حالت هنگامی اتفاق می افتد که مچ خود را به هیچ سمتی خم نکنید. اگر مچ خود را خم کنید انگشتان شما فشار بیشتری را تحمل خواهند کرد.

.هنگام تایپ ستون فقرات خود را در وضعیت راست نگاه دارید. از نگاه کردن به پایین خودداری نمایید زیرا این کار باعث خم شدن گردن و تمایل به چرخاندن شانه ها می شود. این وضعیت در نهایت منجر به درد گردن، شانه و پشت شما می شود. تلفن را پایین تر از قفسه سینه نگاه ندارید. سعی کنید آنرا در ارتفاع قفسه سینه، چانه یا حتی چشمان خود نگاه دارید تا از این طریق حداقل خم در گردن را ایجاد نمایید. اگر تلفن در پایین تر از سطح چشمان است با پایین آوردن چشمان به جای گردن آنرا نظاره کنید.

·از نگاه داشتن گوشی در یک سمت بدن و چرخاندن گردن پرهیز کنید.

زمان صرف شده برای کار با تلفن را کاهش دهید:

این نکات می توانند زمان صرف شده برای کار با تلفن را کاهش داده و از میزان آسیب بکاهند:

·با کوتاه نمودن متن مورد نظر، از حجم تایپ و در نتیجه میزان آسیب کم نمایید. از عبارات اختصاری استفاده نمایید و یا از نرم افزار تشخیص گفتار برای تایپ متن استفاده نمایید.

·در صورت امکان از کلمات پیشنهادی صفحه کلید برای کوتاه کردن میزان تایپ استفاده نمایید.

·در زمان استفاده از صفحه کلید از حالت عمودی گوشی استفاده نمایید تا مقدار حرکت برای رسیدن به یک کلید کمتر شود.

·هنگام خرید تلفن نوعی را تهیه کنید که صفحه کلید کامل داشته باشد، زیرا برخی انواع آن برای تایپ یک حرف نیاز به چندین کلیک دارند و این منجر به افزایش حرکات تکرار شونده و آسیب بیشتر می شود.

·با امکانات میانبر(Shortcuts) در برنامه ها آشنا شده و تا حد امکان از آن استفاده نمایید.




از وقفه های منظم غافل نباشید:

·زمان تایپ خود را به جلسات حداکثر 10 تا 15 دقیقه ای محدود نمایید.

·حداقل 2 تا 3 دقیقه استراحت بعد از 15 دقیقه کار به خود بدهید. (در این فواصل گوشی را در حالت سکوت قرار دهید!)

· اگر در شست خود احساس درد و کوفتگی داشتید از کمپرس سرد بعد از تایپ استفاده نمایید. (به مدت 20 دقیقه در فواصل 2 ساعت)

حرکات کششی:

ستون مهره ها، شانه ها، مچ، دستان، انگشتان و شست خود را اغلب کشش دهید. نحوه موثر انجام این حرکات کششی را بتدریج در این وبلاگ خواهید آموخت.

تجهیزات:

· یک پوشش محافظ مناسب برای گوشی تهیه نمایید تا از نیاز به نگهداری محکم آن کاسته شود.

· استفاده از ست هندزفری و میکروفن و
نگهدار می تواند از وضعیت نامطلوب بکاهد.

· در صورت نیاز به تایپ طولانی از یک صفحه کلید جانبی برای وصل به گوشی استفاده نمایید.


برگرفته از www.radmanclinic.ir